Wij strijden tegen leugens en valse beloftes

activiteiten

Pinokkio

Zaterdag 27 februari - 15u Grote markt Ieper

“Je zal schoon geld verdienen, zeiden ze. ‘t Kwam uit. Ik verdiende 6,70 EUR per uur.”
“Ze hadden in de interim gezegd dat het voor clarkchauffeur was. Ik kwam daar toe en de chef wist van niets. Ze hadden daar 2 clarkchauffeurs, zei hij. Ik moest dan orderpicking doen.”
“Het hangt aan de ruiten vol met vacatures. Maar als je er binnen naar vraagt, is het altijd: “Ja, maar dat is al ingevuld” of “het is net ingevuld geraakt”.

Op 27 februari om 15u staan we met een nieuw interimkantoor op de Grote Markt van Ieper. In Pinokkio Interim geven wij op dat moment een persconferentie. Wat krijgen ze te horen? De vele voorbeelden van leugens en valse beloftes die de interims doen aan jonge gasten die willen werken!

We gaan ook flyers met korte voorbeelden uitdelen aan de voorbijgangers en omstaanders aan Pinokkio Interim.

We hebben jou nodig om deze situatie te veranderen!

Jouw verhaal, jouw aanwezigheid, jouw hulp om dit mogelijk te maken en te tonen dat vele jongeren onze strijd steunen. Samen, met zoveel mogelijk jonge gasten die dit meemaken, kunnen we dit veranderen! Eerste afspraak op 27 februari! Tot dan!

Commentaar (14)Add Comment
0
...
geschreven door Isabelle, februari 22, 2010
Geachte,
Ik vind het goed dat er protest komt tegen interimkantoren.
Het is al jaren dat ze de werkmensen (arbeiders of bedienden)
onzekerheid geven met hun dagcontracten of weekcontracten die
iedere dag verbreken kunnen worden.Ze zijn goed voor de werkgevers
maar voor de werkmensen zijn ze een echte uitbuiting.
Maar het stopt niet bij interims in onze maatschappij,men moet
altijd meer kunnen,men moet altijd meer aan de criteria's voldoen,
altijd vlugger kunnen werken,...
Voor mij zijn interimkantoren niet de enige vijand,voor mij
spelen de mensen op de werkvloer een grote rol:discriminatie
op het werk of tijdens sollicitaties in mijn geval afkomstig
van veel vrouwen kunnen je beletten om aan een loon te raken en
deftig leven.


kathy bartier
...
geschreven door kathy bartier, februari 23, 2010
ik vind het een goed zaak dat er geprotesteerd word voor de interimkantoren ze buiten je uit ik heb al verschillende interimjobs gedaan vorige jaar was tot nog toe de langste van februari tot september ik kreeg telefoon om zo vlug mogelijk te gaan dat ze een dringende vacature hadden ik dus die job aan genomen voor 10 uurtjes per week had net ontslagen geweest en wilde zovlug mogelijk herbeginnen werken doordat we volop in de verbouwingen zitten dus aanvaarde ik dat ze zeiden me dat het 2 weken proef was en dat ik dan een voltijdse job ging krijgen dus met weekcontracten begon ik eraan de vrijdag betalen ze je uit en heb in die 7 maanden meer aan de telefoon gehangen om te zeggen dat mijn loon niet klopte mijn uren niet klopte ze betalen je te weinig uit en als je dan belt om dit melden hebben ze zogezegd gemist of krijg je het antwoord of ik denk dat ze maar dat te doen hebben en als je dan geluk hebt krijg je het dan de volgende week soms moest ik gewoon 3 weken wachten achter mijn geld en als je dan de vrijdag belt heb je nog geen bewijs want ze sturen je contracten maar soms 3 weken later ik heb gewerkt met randstad tot september toen was ik het kotsmoe ik heb gebeld naar het bedrijf zelf en heb dan via hen een job gekregen je moet daarvoor 7 maanden aan de interim zijn en zei maar beloven voor een vaste job ze hebben er nooit voor gebeld over enkele maandne beld eik om te vragen of ik recht had op eindejaarspremie ze zeiden van niet omdat ik geen vol jaar werkte ik geloofde er niets van maar wat moet je beginnen als je de regels niet kent soms liet ik het gewoon gerust als mijn loon niet klopte omdat ze toch niks deden en ik toch blij was dat ik iets had schandalig vind ik het ik wil nooit nog een voet in een of ander interimbureau binnen zetten
Stefaan Degryse
...
geschreven door Stefaan Degryse, februari 24, 2010
Merci Kathy en Isabelle

Goed dat je reageert. Ik zie dat het jullie ook al ferme hoog zit met de interims. En ik zie dat je veel voorbeelden kan geven daarvan.

Spreken we eens af? Dan kan ik jullie verhaal eens helemaal horen.

grts,
Stefaan
Jurgen Boussier
...
geschreven door Jurgen Boussier, maart 01, 2010
Wat zou er gebeuren moest iedereen die via interim werkt een vast contract krijgen?
Interimkantoren mogen hun boeltje sluiten,daarom zal
je heel zelden een vast contract aangeboden krijgen via
interims.
broos ingelaere
contracten
geschreven door broos ingelaere, maart 10, 2010
contracten bij interims zijn als een show bij een illusionist nu zie je ze en nu niet meer maar het enigste verschil is dat de illusionist alles dan weer terug tovert bij een interim kun je daar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang op wachten
0
...
geschreven door Isabelle , maart 11, 2010
Er moeten acties genomen worden als we iets willen bereiken tegen interimkantoren en de werkgevers die ze betalen.
Er moeten handtekeningen verzameld worden(bij de mensen,deur aan deur).
Deze petitie of verzoekschrift moeten wij indienen aan het Vlaams Parlement.
Ik kan komen om u mij verhaal te vertellen maar het zal niets veranderen aan het probleem.



Stefaan Degryse
idd
geschreven door Stefaan Degryse, maart 17, 2010
Isabelle

Je hebt gelijk. Dat moeten we zeker doen.

Maar we hebben sowieso je verhaal nodig om te kunnen tonen WAT er moet veranderen en WAAROM.

grts,
Stefaan
chadli hamiani
?
geschreven door chadli hamiani, maart 30, 2010
ik wil hier wel mijn verhaal doen maar kan et nergens uploadn.
Komt er nu ngo wat van acties of niet het blijft hier al een tijdje stil.
0
INTERIM SLAVEN
geschreven door LOLO, oktober 12, 2010
Ik zou iedere Inhuurkracht de raad willen geven neem gesprekken op als je denkt dat ze je beliegen, want je mag daar zeker van zijn ze (Interimkantoren) bestelen ons als raven.
We moeten de ministers van arbeid + alle andere + parlemantariers enz. honderde mails versdturen met alle misbruiken die we tegenkomen zodat ze eens wakker worden.
Het is juist dat ze aandelen hebben in deze maffiakantoren en zeker de VLD die zelfs reclame maakt voor deze maffia.
Bekijk eens deze link er is hier interessante informatie.
De Interimcontracten MOETEN BINNEN DE 48 UUR getekend zijn en als je er een hebt waar dit niet het geval is heb je WETTELIJK een VSAT cvontract bij de gebruiker war je werkt als slaaf.
Daarom AUB zet de DATUM erbij als je de contracten ondertekend en natuurlijk op de dubbele ook, zo kan je bewijzen dat het contract te laat ondertekend is.

Bekijk eens deze link:
http://cristiano.skynetblogs.be/
robbie staes
...
geschreven door robbie staes, oktober 24, 2010
ik heb vorige maandag dinsdag en woensdag gewerkt voor een interimkantoor, en heb nog steeds geen contract kunnen ondertekenen. vorige week kreeg ik nog een sms dat ze werk hadden voor mij, dus ik bel direct terug, en wat zeggen ze; "sorry deze vacature is al ingenomen" interim moet afgeschaft worden. ik heb al gewerkt al chauffeur besteller, en had gezien dat er nieuwe chauffeur werden gezocht bij febelco. ik ga naar die fabriek, en stel mezelf voor aan de baas. die zei me dat ik naar het interimkantoor moest gaan. later bleek dan dat ze een 15 tal mensen hadden geselecteerd, en hoorde dat ik niet mocht beginnen omdat ik nie voldoe aan de vereisten... hoe kunnen ze dat nu weten, ik ben zelf niet op gesprek geweest. vroeger voor het bestaan van interimkantoren, ging je zo solliciteren, en als de baas zag dta je wou werken, dan kreeg je een kans, en een volledige opleiding binnen het bedrijf. die interimkantoren maken dit alles gewoon onmogelijk! er moet dringend actie gevoerd worden, er moeten dringend dingen veranderen! wanneer zullen we eens gehoord worden, wat moeten we doen om dit alles te veranderen??? ik ben het zo beu! ik heb een dochtertje van 2 jaar, heb een pracht van een gezinnetje, maar heb het moeilijk om voor m'n gezin te zorgen, gewoon omdat ik geen vast werk kan vinden. telkens al ik werk krijg van een interim zeggen ze steeds hetzelfde "kans op vast" tot je daar een maand werkt en de baas erover aanspreekt, dan moet je opeens niet meer terug...
Stefaan Degryse
...
geschreven door Stefaan Degryse, oktober 25, 2010
Yo Robbie

Ik heb daarnet gemaild, en zie nu pas je reactie op de website. En je geeft direct een hoop voorbeelden van de problemen die we onderzoeken.

Je hebt gelijk, er moet dringend iets veranderen! Genoeg is genoeg! Je hebt recht op een faire behandeling: jezelf deftig kunnen voorstellen aan een baas, eerlijkheid over vacatures. Je hebt recht op meer werkzekerheid: een vast contract na pakweg 3 maanden interim, ... . Als jonge papa verdien je het niet om zo behandeld te worden.

Natuurlijk kunnen we enkel iets veranderen als we nog meer mensen met deze ervaringen kunnen samen brengen en samen acties te doen. En daar gaan we zeker aan meehelpen. Jij kan natuurlijk ook al iets doen. Je hebt misschien vrienden of mensen in je familie of oud-klasgenoten of oud-collega's die dezelfde shit meemaken als jij? Je kan hen aanspreken om hun verhaal te doen, om eventueel eens samen te komen om aan de verandering te beginnen. Wat denk je?

grtz,
Stefaan
0
Interim MAFFIA Kantoren
geschreven door LOLO, oktober 29, 2010
Vandaag ben ik eens naar de VDAB-banenmarkt geweest in Genk!Je moest je uitnodiging laten zien die je als werkzoekende van de VDAB hebt gekregen en dan mocht je binnen.
Het eerste dat me opviel was dat er bijna geen bedrijven aanwezig waren maar interims met hopen!
Ik arme dwaas,die ervan uit ging dat ik mezelf rechtstreeks kon wenden tot een personeelschef van een firma kwam bedrogen uit .
Het beste voorbeeld is dit,ik ging naar een stand waar een bepaald bedrijf(dus één van die weinigen die er waren)en gaf daar mijn CV af en diverse certificaten van heftruckchauffeur en ADR-getuigschrift),het gesprek was leuk en de vertegenwoordiger van het bedrijf zei dat hij me maar al te graag had omwille van mijn werkervaring en certificaten en persoonlijke referenties.
Prachtig hoor ik U al zeggen en ja idd,prachtig.
Maar nu komt het!Op een bepaald moment vraagt hij mij bij welk uitzendkantoor ik ben ingeschreven ,waarop ik antwoord dat ik bij verschillende ben ingeschreven."Ideaal zegt de brave man maar wij werken alleen maar met Start People en die staan net langs ons,dus gelieve U daar in te schrijven en kom dan maar terug"!
Dat riep bij mij de vraag op waarom ik niet rechtstreeks kon beginnen en waarom het per sé via een uitzendkantoor moest?
Is het niet zo dat uitzendkantoren toegestaan zijn bij:
a.vervanging van een zieke.
b;tijdelijke vermeerdering van werk;
Maar nu zijn ze ook tegelijk een soort van selectiekantoor geworden die beslissen of je al dan niet bij een firma past.Dan vraag ik me af op welke criteria zij zich baseren en of ze hiervoor wel gekwalificeerd zijn.
Dus in mijn ogen zijn interims hun doel voorbijgeschoten en wordt er te pas en onpas ge(mis)bruik van gemaakt.
Ik schrijf me dus in bij het desbetreffende interim bureau en daar krijg ik te horen dat ik als brildrager niet in aanmerking kom voor die functie terwijl ik net 10 minuten geleden al een goedkeuring had gekregen om daar te mogen beginnen en er werd toen met geen woord over gerept.
Het uitzendbureau bleef voet bij stuk houden dat ik "contactlenzen"moest dragen zelfs nadat de man van de firma beweerde dat ik een veiligheidsbril over mijn bril kon dragen!Na bijna een half uur over en weer gepraat zei ik dat ik wel naar Pearl Opticiens zou gaan om me contactlenzen aan te schaffen.
Begrijpe wie kan maar zo toestanden kom je wel vaker tegen!
En voor diegene die hier beweren dat je beter rechtstreeks gaat solliciteren kan ik maar 2 dingen zeggen:
1.vorige week ben ik bij een firma gaan solliciteren naar aanleiding van een vacature die buiten de firma stond op een plakkaat en daar waren ze zeeeeeeeer tevreden over me maar ik moest via uitzendkantoor gaan!Net een uitzendkantoor waar ik in het verleden eens problemen had ivm het niet correct uitbetalen van overuren dus je kan het al raden,weg vacature.

Dus je kan bijna niet meer rechtstreeks in contact komen met een potentiele werkgever!
2.Dat interimwerk als sprinkplank dient voor een vaste baan dat is larie en apekool en de misbruiken zijn legio!Veel beloven maar als dan puntje bij paaltje komt niets ,nada,rien,nothing want dan blijkt dat je maar een invaller was voor een vaste terwijl ze je beloofden dat als je je best deed er een contract in zit.
Dus brave landgenoten,voor sommigen is interimwerk goed om ervaring op te doen zoals schoolverlaters en zo maar in mijn ogen zijn interimkantoren een echte pest aan het worden.
Zie de website van de vdab maar eens,één grote gratis advertentieruimte voor onbestaande of reeds bezette vacatures en ga zo maar door!Daar moesten ze eens een halt aan moeten toeroepen!
Groetjes aan iedereen hier van een moegetergde magazijnier!
0
...
geschreven door sven, november 18, 2010
interims trekken op niets, ze beloven je dit en dat maar ze doen niets.
werk nu al 3 maand voor het zelfde interim kantoor en moet soms 4 weken wachten tot ik mijn loon heb.soms hebben ze mijn uren niet. gisteren en vandaag belden ze om te vragen waarom ik niet ben gaan werken. maar was wel op de werkvloer.
ze betalen niet correct. je moet alles zelf narekenen of je genoeg hebt.

ze verschieten dat je agressief doet tege hun maar ze zoeken het zelf.

een hele dag zitten ze achter u computertje en wat doen ze? gene klop.
ze kijken u aan als je binnen komt, staat ge hun ni aan naar hun goesting krijgde te horen : we zullen is rond kijken, we laten nog iets weten, kom binnen paar weken nog eens terug.

ik vraag mij af waarom interims er eigenlijk zijn?
mense hun geld afkloppe en liege zo da ze er beter van worden.

van mijn part moge ze verdwijnen zoda ne mens terug zelf kan gaan solliciteren bij een firma persoonlijk zonder tussenpersoon.

aan mense die zoeken achter werk bij interims, laat u ni wegjage, blijf zitten tot ze u iets geven.
ze hebben genoeg maar ze wille het niet geven.

niet opgeven en blijve doorzetten

groetjes aan iedereen
0
discriminatie
geschreven door ex-interimconsulent, december 25, 2010
Ik heb zelf al als uitzendkracht gewerkt en zelfs al als uitzendconsulent. Toen gingen mijn ogen open.
Dikwijls worden werkzoekenden geselecteerd op basis van uiterlijk of naam.
Je kan het zo stellen dat alles afhangt van goed-of slechtgezindheid van een uitzendconsulent. Het is ongelofelijk dat een stagiaire of niet-hogeropgeleid persoon (meestal vrouwen)kunnen bepalen of ze je aan een bedrijf voorstellen of niet.
Anderzijds snap ik niet dat zoveel bedrijven via interim nieuwe werkkrachten zoeken. Het is enorm kostelijk en ze moetenn, zoals eerder gezegd, afgaan op de mening van iemand die misschien niet capabel genoeg is (bijvoorbeeld een stagiair).
Er moet echt een stop komen op al die uitzendkantoren die als paddestoelen uit de grond schieten!
Je kan geen jobsite openen of de meerderheid van de vacatures komen van interimbureaus.
Ongelofelijk!

Schrijf commentaar

busy